- Oplichters gebruiken artificial intelligence-software om websites en YouTube-video’s te maken die Google misleiden.
- Sommige van die sites bevatten overlijdensberichten. Ook worden websites gekopieerd en gebruikt door AI-toepassingen.
- Uiteindelijk zorgt dit voor een stortvloed aan slechte zoekresultaten in Google, waar gebruikers – en ook de zoekgigant – de dupe van zijn.
- Lees ook: Nederlanders verwachten dat AI vooral een positieve impact zal hebben, maar vertrouwen de overheid er niet mee
Ongeveer een jaar nadat de AI-bot ChatGPT bij het grote publiek werd geïntroduceerd beginnen we te zien wat de invloed van artificial intelligence-software is op het internet: AI-spam overspoelt het web.
Alleen vorige week al verschenen er drie voorbeelden. Zo schreef 404 Media, een nieuw techblog, over hoe de makers hun website moesten aanpassen door AI-spam.
Het viel de bloggers op dat er door AI geschreven varianten van hun nieuwsartikelen op spamsites verschenen die specifiek gemaakt zijn om hoog in de zoekresultaten van Google te verschijnen. Een tactiek die lijkt te werken, want de artikelen die werden gegenereerd door artificial intelligence-software (AI) kregen soms een betere positie dan de door 404 geschreven originelen.
Oplichters verdienen hun geld met advertenties die op de nagemaakte sites draaien.
Op basis van eigen onderzoek schreef 404 Media dat er verschillende AI-tools zijn die artikelen van hun eigen 'spin' voorzien voor gebruikers. "Een daarvan, SpinRewriter genaamd, genereert duizend verschillende versies van hetzelfde artikelen en publiceert deze automatisch naar zoveel WordPress-sites als je zou willen. Daarvoor moet er wel gebruik gemaakt worden van een betaalde plugin die het ook mogelijk maakt evenzoveel website vanuit een dashboard te beheren."
Op X verwees SEO-specialist Jake Ward naar een bedrijf genaamd Byword dat zich bezig houdt met 'SEO-diefstal', op basis van verschillende AI-versies van bestaande artikelen.
Deze door AI-gegenereerde artikelen zijn een doorn in het oog van nieuwsmedia. Ze stelen bezoekers en daarmee inkomsten van degenen die hard werken en geld investeren in het maken van deze stukken.
Techmagazine Wired schreef over een gerelateerd fenomeen dat zichtbaar is bij The Hairpin, een populair blog uit de jaren 2010, dat is overgenomen door een AI-clickfarmer (een partij die alles doet om simpelweg zoveel mogelijk kliks van gebruikers te verzamelen). De exploitant liet enkele populaire artikelen staan, maar veranderde de namen van de auteurs.
Weer een ander voorbeeld van AI-spam betreft overlijdensberichten van echte mensen die door AI worden gegenereerd. De zogenaamde 'obituary pirates' kopiëren overlijdensberichten al sinds 2021, meldt Wired. Dat wil zeggen voordat ChatGPT publiekelijk beschikbaar was.
Maar de piraten zijn nu AI gaan gebruiken om daarmee YouTube-video's en spamwebsites van de overlijdensberichten te maken. Het doel ervan is geld te verdienen aan het bezoek van de mensen die zoeken naar informatie over de recent overledene.
Makkelijk geld verdienen met AI
De drie voorbeelden verschillen enigszins van elkaar, maar hebben één ding gemeen: het gaat telkens om kwaadwillenden die makkelijk geld proberen te verdienen met AI door gigantische hoeveelheden content te genereren om daarmee zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google te komen.
Uiteindelijk is dit niet alleen een probleem voor journalisten waarvan de artikelen worden gestolen, of families die geconfronteerd worden met gefingeerde overlijdensberichten. Het is ook een gigantisch probleem voor Google. Namaakberichten op basis van AI vervuilen de zoekresultaten.
Google gaf in een reactie op het fenomeen AI-spam tegenover de New York Tines aan zich bewust te zijn van het bestaan van spamwebsites. De zoekmachinegigant werkt ook aan oplossingen om daar iets aan te doen. Het bedrijf heeft al enkele van dergelijke sites geblokkeerd, omdat die richtlijnen over gebruik van content schenden.
Artificial intelligence gaat het internet radicaal veranderen. Of het slechter of beter wordt, weet nog niemand. Maar het is onder meer aan Google en andere bedrijven die zelf AI-tools maken om ervoor te zorgen dat de schade beperkt blijft.